Przedsiębiorczośc młodych
CASE STUDY
CEL
Diagnoza poziomu wiedzy i postaw dzieci i młodzieży szkolnej w zakresie przedsiębiorczości
Branża
Edukacja
Zastosowane metody
Badania ilościowe i jakościowe
Wyzwania
Konieczność dopasowania scenariuszy wywiadów do różnych grup wiekowych respondentów, zagregowanie odpowiedzi o różnym stopniu zaawansowania, wyzwania związane z koniecznością uzyskania zgód na badanie osób niepełnoletnich oraz ich przeprowadzenie badań jakościowych na rozproszonym obszarze
Rezultaty
Sformułowanie rekomendacji do projektowania zajęć rozwijających przedsiębiorczość wśród młodych osób
Na zlecenie Województwa Małopolskiego zbadaliśmy jak najmłodsi mieszkańcy regionu postrzegają przedsiębiorczość, jaki jest stan ich wiedzy i postawy. Zidentyfikowaliśmy również postawy proprzedsiębiorcze w różnych grupach wiekowych. W badaniu udział wzięli uczniowie szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych. Tak duża rozpiętość wiekowa respondentów wymagała od nas odpowiedniego dostosowania scenariuszy: w klasach 3 szkoły podstawowej pojawiło się sporo elementów zabawowych (rysowanie, kolorowanie, zgadywanki itp.). W starszych klasach zastąpiły je bardziej poważne pytania, także te odnoszące się do doświadczeń z zakresu przedsiębiorczości w szkole czy po zajęciach.
Sporym wyzwaniem w tym projekcie okazała się również sama organizacja badania. Proces badawczy prowadzony wśród najmłodszych wymagał bowiem gromadzenia zgód od rodziców i ścisłej współpracy ze szkołami, które wspierały nas w przeprowadzaniu wywiadów grupowych.
Finalnie udało nam się uzyskać próbę N=1060, a wnioski z badań pomogły stworzyć rekomendacje będące cenną wskazówką w kwestii projektowania zajęć rozwijających przedsiębiorczość wśród młodych osób.