Odbiór instytucji kultury w Warszawie
CASE STUDY
CEL
Poznanie inicjatorów wyjść kulturalnych oraz poznanie związanego z tym procesu decyzyjnego
Branża
Instytucje kultury
Zastosowane metody
Badania ilościowe, jakościowe i wywiady kognitywne
Wyzwania
Różnorodność grupy badawczej złożonej z dorosłych i dzieci
Rezultaty
Określenie czynników stojących za wybraniem konkretnych pozycji z oferty instytucji kulturalnych, ocena repertuaru warszawskich instytucji kultury
Badaliśmy nie tylko dorosłych (rodziców oraz opiekunów grup zorganizowanych), ale także dzieci – obie grupy respondentów poddały ocenie przedstawienia wystawiane w konkretnym przedziale czasowym. Szczególnie ważne było dla nas, by najmłodsza grupa uczestników badania rozumiała jego zakres i świadomie odpowiadała na nasze pytania. Dlatego też duży nacisk położyliśmy na wywiady kognitywne, podczas których zachęcaliśmy dzieciaki do swobodnych opowieści i opowiadania o różnych, pozornie nieistotnych sprawach. Analiza ich odpowiedzi pozwoliła nam sprawdzić, czy słownictwo zaplanowane w ramach badania było odpowiednio dopasowane do grupy młodych ludzi biorących udział w projekcie.
Po potwierdzeniu właściwości naszych wstępnych założeń, przeprowadziliśmy badania jakościowe i ilościowe. Stworzyliśmy profil osoby, która najczęściej inicjuje wizyty w badanych teatrach i poznaliśmy ogólną ocenę spektakli warszawskich instytucji kultury (z perspektywy dorosłych i dziecięcych widzów). Szczególnie istotnym efektem naszego badania było określenie procesu decyzyjnego podejmowanego przez publiczność teatrów w kwestii wyboru konkretnych przedstawień, które chcą zobaczyć. Było to możliwe przede wszystkim dzięki analizie wskazywanych przez respondentów czynników wpływających na ich wybór oraz źródeł informacji, z których korzystają.