Badanie marki w otoczeniu zewnętrznym i wewnętrznym

Przeprowadziliśmy kompleksowe badanie rozpoznawalności i wizerunku marki dla dużej spółki akcyjnej z branży transportowej. Dostarczyliśmy diagnozę stanu marki i rekomendacje pomimo konieczności modyfikacji metodologii badawczej w trakcie projektu z powodu pandemii COVID-19.

Szczegóły

Klient: Lider branży transportowej

Czas trwania: 8 tygodni

Zastosowane metody: Badania ilościowe CAWI

Zaplanuj badanie z Openfield!

Wspieramy firmy w podejmowaniu świadomych decyzji, dostarczając dane, które przekładają się na realne korzyści.

magda szary
Skontaktuj się
office@openfield.pl
+48 720 815 270
Pracujemy
Mon - Pn: 8.00 - 16.00

Kontekst badania

Duża spółka akcyjna z branży transportowej zgłosiła się do nas z problemem relatywnie niskiego poziomu rozpoznawalności marki mimo bardzo wielu punktów styku z interesariuszami. Firma potrzebowała dokładnego zbadania swojej rozpoznawalności zarówno w otoczeniu zewnętrznym, jak i wewnętrznym.

Po przeanalizowaniu sytuacji zdecydowaliśmy się na zastosowanie złożonego miksu metod i technik badawczych. W celu zgromadzenia wartościowego materiału badawczego postawiliśmy na metodę CAWI (badanie ankietowe on-line) oraz FGI (zogniskowane wywiady grupowe).

Badanie z Openfield

Zgodnie z oczekiwaniami klienta, przygotowaliśmy badania na większych niż zazwyczaj grupach badawczych:

  • 3000 respondentów dla ogólnopolskiego CAWI wśród osób podróżujących koleją
  • 500 respondentów dla wewnętrznej ankiety wśród pracowników
  • 25 uczestników wywiadów FGI
Efektywne diagnozowanie wizerunku marki

Rozpoczęliśmy diagnozowanie wizerunku marki w otoczeniu wewnętrznym i zewnętrznym, a także badanie różnic w obu grupach respondentów. Zwłaszcza badanie ilościowe (CAWI) prowadzone na reprezentatywnej próbie osób podróżujących koleją przybrało duży, ogólnopolski wymiar, dając nam ciekawe wyniki. By odpowiednio zobrazować rezultaty, zastosowaliśmy creative coding realizowany w oprogramowaniu MaxQDA.

Skuteczna modyfikacja procesu

Kiedy jednak byliśmy gotowi przejść do badań fokusowych, nasze plany pokrzyżowała pandemia COVID-19. Przeprowadzenie grupowych spotkań z uczestnikami, będących podstawą badań FGI, okazało się niemożliwe, a nasz projekt stanął pod znakiem zapytania.

Konieczna była modyfikacja metodologii i procesu badawczego w trakcie badania. Skupiliśmy się na znalezieniu rozwiązania tej nietypowej sytuacji i postanowiliśmy zamienić standardowe spotkania face to face na wywiady online. Takie rozwiązanie było dla naszego zespołu sporym wyzwaniem, ponieważ wiązało się m.in. z koniecznością dopasowania technik projekcyjnych do innej niż zwyczajowo formy.

Efekty badania

Po wprowadzeniu koniecznych zmian i przeprowadzeniu kilkudziesięciu wywiadów grupowych online (mini FGI), osiągnęliśmy wszystkie założone cele projektu:

Zgromadziliśmy wystarczającą ilość danych, by przekazać klientowi diagnozę stanu marki

Przygotowaliśmy zestaw rekomendacji umożliwiających kreowanie pożądanego wizerunku firmy oraz jej pozycji na rynku

Wskazaliśmy optymalne kanały i metody komunikacji

Dostarczyliśmy klientowi pożądane treści dzięki elastycznemu podejściu i zaangażowaniu ekspertów Openfield